Camper bijna uitgebrand! - Reisverslag uit Omaha, Verenigde Staten van Gerrit Heersink - WaarBenJij.nu Camper bijna uitgebrand! - Reisverslag uit Omaha, Verenigde Staten van Gerrit Heersink - WaarBenJij.nu

Camper bijna uitgebrand!

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

31 Maart 2016 | Verenigde Staten, Omaha

Donderdag 31 maart 2016 Story City – Greenwood

We stonden om 08.00 uur op en ontbeten met een lekker kopje koffie. Het regende wat en het was behoorlijk koud. Gisteravond was ons al duidelijk geworden dat we een waterprobleem hadden. Als we de aansluiting van het “city-water” maakten kwam het water er aan de andere kant van de camper langs de zijkant net zo weer uit, op dezelfde plek als gisteren bij het ophalen! Voor degenen zonder camper-ervaring: je kunt water opslaan in een grote watertank in je camper. Dat water kun je met behulp van een pomp altijd gebruiken, vooral als je onderweg bent. Als je op een camping staat kun je een slang aansluiten op een waterpunt en dat verbinden met je camper. Je krijgt dan in je camper steeds rechtstreeks water van buitenaf. Dat noemen ze hier dus city-water. Bij nadere controle bleek dat de stop op de buis van het city-water er niet in zat. Er lag wel iets dat op een stop leek op de richel achter een afdekplaat. Eerst dachten we dat die stop niet zou passen maar met de hulp van de camping-eigenaresse kregen we hem er toch in en was het probleem gelukkig opgelost.
We reden om 10.45 uur weg richting onze volgende halteplaats, Greenwood vlakbij Omaha in de staat Nebraska. Al snel kwamen we langs een Walmart in de plaats Boone en daar kochten we diverse artikelen die we gisteren vergeten waren. Vooral beddekussens en een hoeslaken waren, zeker na de eerste nacht, zeer welkom. We reden door een gedeelte van Iowa dat bij uitstek als landbouwgebied bestempeld kan worden. Grote boerderijen en gigantische percelen maakten Riet erg enthousiast. Zij verloochende haar boerenafkomst niet en het scheelde niet veel of ik was haar kwijt geweest. Op een gegeven moment passeerde ons een auto het een tractor op de aanhanger. “Dat is vast de tractor die op de Hondorpweg is gestolen”, was Riets reactie! Onderweg genoten we van de prachtige operamuziek van Verdi! Aida, Il Trovatore (pas gezien in Doetinchem), La Traviatia en Nabucco passeerden de revue en werden luidkeels meegezongen. Pieter en Simone, denken jullie wel aan de kaartjes voor de voorstelling van La Traviata in Doetinchem. Als jullie niet gaan missen jullie heel wat!
Onderweg stopten we nog even in Adel, waar een enorm groot oud gerechtsgebouw stond in een mooi gerestaureerd centrum. Over de lange eentonige Highway 80 reden we westwaarts, waarbij we op de restarea een stop maakten omdat het opdat moment wel heel erg hard regende. Het zelfgemaakte kopje koffie smaakte er niet minder om. We reden Iowa uit en Nebraska in en kwamen door de relatief grote stad Omaha. Midden in de avondspits en met zes banen aan elke kant kwam er opeens rook uit ons dashboard .Wat was er aan de hand? De USB-stekker voor de TomTom was doorgebrand. Gauw de stekker eruit en het gevaar was geweken! Maar het probleem was wel: in een drukke spits in een grote stad en geen TomTom! Omdat we via de kaart wisten dat we HW80 moesten volgen redden we ons via de verkeersborden eruit. Maar het was wel even zweten. Even buiten Omaha bedachten we de oplossing. We sloten de meegenomen converter (van 12 volt naar 220 volt) aan op het dashboard en sloten de TomTom aan op de converter en dat werkte prima. Een eindje voorbij Omaha sloegen we af vlakbij onze eindbestemming, Greenwood. Daar gingen we voor de eerste keer tanken. De benzine is in Amerika een stuk goedkoper dan bij ons. Gemiddeld betaal je iets meer dan twee dollar per gallon, dat is bijna vier liter. Meer dan de helft goedkoper dan bij ons, waarbij je ook nog moet rekenen dat de Euro ongeveer 10% meer waard is dan de dollar (dat verschil was tijdens onze vorige reis door Amerika aanzienlijk groter!) We zorgden ervoor dat de tank helemaal vol was, er ging in totaal bijna 40 gallon in. Als je rekent dat we op dat moment 321 mijl hadden gereden betekent dat dat we per gallon acht mijl zouden hebben gereden, dus (na wat omgereken in onze manier) 1 op 3. Dat is wel erg weinig en we twijfelden er dan ook heel sterk aan of de tank wel helemaal vol was toen we begonnen. We zullen er bij het aftanken aan het einde van de reis terdege rekening mee houden!! En wat stond er te koop op de balie van het benzinestation? Een bak met USB-stekkers voor het dashboard van de auto! Gelijk natuurlijk gekocht, waardoor ons probleem opgelost was! De camping Pine Grove RP park lag vlak bij het benzinestation en om kwart voor zeven verwelkomde een hartelijke dame ons en gaf ons een mooi plekje op een rustige en ruime camping. We kregen een password voor de Wifi, maar helaas pindakaas, die werkte niet. Omdat de office al dicht was geen internet vandaag en dat betekent dat de eerste publicatie van ons reisverslag pas morgen kan komen. Het eten smaakte er trouwens niet minder om: een lekker biefstukje met bloemkool ging er wel in! Riet was lekker lui en Gerrit ging de verslagen van de eerste dagen maken. Na een lekkere douche in bed met de nieuwe kussens en lakens, en dat betekende: lekker slapen.

Gereden mijlen: 328-111=217 mijl.

• 04 April 2016 - 20:35

Liny Te Brake:

Hoi Gerrit en riet. Net het reisverslag gelezen en er is al van alles gebeurd, ja als je met een camper op pad gaat dan kan er van alles mis gaan maar handige riet weet vast wel oplossingen. Wij wensen jullie veel plezier en geniet van alles . Gr Gerard en liny