Drankproblemen! - Reisverslag uit Bluff, Verenigde Staten van Gerrit Heersink - WaarBenJij.nu Drankproblemen! - Reisverslag uit Bluff, Verenigde Staten van Gerrit Heersink - WaarBenJij.nu

Drankproblemen!

Door: rietengerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

05 April 2012 | Verenigde Staten, Bluff

Woensdag 4 april 2012

Chinle-Bluff 285 km

Het was een redelijk koude nacht, met temperaturen net boven het vriespunt, maar in de loop van de dag werd het warmer. De zon scheen uitbundig en in de middag was het kortebroekenweer met temperaturen van plm.25 graden. Heerlijk dus! We reden om 8.40 uur van de “staatscamping” weg en wilden bij een benzinestation in Chinle nog even wat bier kopen. We waren door onze voorraad heen en omdat we vandaag naar de staat Utah gaan, waar geen alcohol verkocht mag worden wilden we nog gauw even wat blikjes kopen. Helaas voor ons ging dat niet door, want dit gedeelte van Arizona heet het Navajo Nation Indian Reservation. En in deze reservation hebben de indianen het voor het zeggen en die mogen geen alcohol drinken en verkopen! Dat wordt dus geheelonthouding de komende dagen! Dat de indianen het hier voor het zeggen hebben kun je aan veel dingen zien. Koeien, paarden en honden lopen regelmatig los op de weg en we komen vaak doodgereden honden tegen. Ook met het afval nemen ze het niet zo nauw. Onvoorstelbaar, wat een rotzooi op en langs de wegen. Overal plastic, papier en wat dies meer zij. Het overgrote gedeelte van de bevolking is dan ook Indiaans, die meestal wonen in van die kleine huisjes, verspreid langs de wegen. En je ziet ze ook op alle toeristische attractiepunten om hun eigengemaakte kunst aan de man te brengen.
We reden Chinle uit met als reisdoel Bluff, zoals gezegd in Utah. Een niet al te grote afstand en we wilden onderweg twee highlights bezoeken, namelijk Monument Valley en Mexican Hat. Om vanuit Chinle naar Monument Valley te rijden moet je eerst naar Kayenta. Dat was weer een schitterende route. Zoals ik gisteren al schreef: elke weg in dit gedeelte van Arizona is fantastisch. Na elke bocht denk je: wat krijgen we nu weer te zien, welk decor is er nu weer voor ons klaargezet. Met de zon erbij was het een feest.
We hadden eigenlijk ook nog wel naar het Four Corners Monument gewild, maar dat ligt net iets te ver uit de route. Daarom maar weer eens een huiskamervraag: wat is dit voor een monument, wat stelt het voor? Morgen het antwoord!
In Kayenta stopten we om te tanken (in de bergen gebruikt de RV toch behoorlijk veel benzine, regular89, niet lager!!) en we deden in de plaatselijke supermarkt (met alleen maar Indiaans personeel) inkopen voor de komende dagen. Omdat we geen bier meer hebben maakten we gebruik van de Coca-Cola aanbieding: vier twee-liters flessen voor $5,00 Dat wordt dus flink drinken de komende dagen. We reden vanuit Kayenta door het Monument Valley, een vallei met aan alle kanten de meest fantastisch gevormde en grillige rotsen, beroemd uit menige film en reclame. Ik kan jullie er helaas weinig van laten zien, want net toen we de vallei binnenreden was de batterij van mijn fototoestel leeg. Gisteren ook al veel foto’s gemaakt, geen camping gehad met elektriciteit en vandaag weer veel foto’s. Dan is de accu leeg en pas na enige tijd hadden we onze converter (uit Nederland meegebracht) zo ver dat we de oplader van het toestel erop aan konden sluiten. Toen dat zo ver was waren we al uit Monument Valley en in alle consternatie hebben we het bezoekerscentrum ook nog gemist. Toen we bij Mexican Hat aankwamen zat er weer wat stroom in en konden daar enkele foto’s genomen worden. We kwamen om drie uur in Bluff aan op het Cottonwood RV-park. Daar was het heel rustig. Met een uitzicht aan de ene kant van hoge rotsen en aan de andere kant ook hoge rotsen en met een lekker zonnetje was dat best vol te houden. En tot onze grote vreugde vertelde de campingbeheerster ons dat je tegenwoordig in elk benzinestation in Utah bier kunt kopen… Alleen: wat doen wij met die grote voorraad Cola??

• 05 April 2012 - 06:44

Pieter:

Ik had toch al gezegd dat je in Utah gewoon alcohol kan kopen! Hebben Simone en ik in 2007 ook gewoon gedaan.
    Ik denk dat het Four Corners Monument te maken heeft met een groen veld, met 4 hoeken waar een vlaggetje staat en 2 doelen aan de korte zijden van het rechthoekige veld. Vroeger werd er door de indianen soccer op gespeeld. De Amerikanen konden hier echter niets van en zijn hun eigen spelletjes gaan spelen zodat soccer in de vergetelheid raakte. Dit monument herdenkt de glorieuze tijden van het indiaanse voetbal.
    PS. je kan toch ook gewoon foto's maken met je mobiel? Is een prima toestel toch?

• 05 April 2012 - 08:51

Mark:

Mooie verhalen. Je kunt de cola ook gebruiken als er iets aan de camper roestig aan het worden is, gewoon erin leggen.

Pieter heeft volgens mij de foute oplossing gegeven. De Four Corners is een monument ter nagedachtenis aan 4 hoeken die ooit werden gebruikt om de 4 kinderen Heersink in te zetten als ze stout waren geweest. Maar, omdat dit zulke voorbeeld kinderen zijn (ahum) raakten deze 4 corners in de vergetelheid en hebben de Indianen er een monument van gemaakt.

• 05 April 2012 - 08:52

Mark:

O, je kunt ook een paar Mentosjes in de cola gooien. Tip: doe dit niet in de camper

• 08 April 2012 - 16:12

Els:

Hoi Riet en Gerrit,
    Wat leuk dat jullie ook in Amerika zijn, net als pap en mam!
    Hele fijne trip toegewenst!!
    liefs,
    Els