De ene camping is de andere niet... - Reisverslag uit Santa Cruz, Verenigde Staten van Gerrit Heersink - WaarBenJij.nu De ene camping is de andere niet... - Reisverslag uit Santa Cruz, Verenigde Staten van Gerrit Heersink - WaarBenJij.nu

De ene camping is de andere niet...

Door: rietengerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

15 April 2012 | Verenigde Staten, Santa Cruz

Zaterdag 14 april 2012

Big Sur-Santa Cruz 103 km

Nog even over de camping waar we vannacht hebben gestaan: Riet vond dit de mooiste camping waar we tot nu toe zijn geweest. Steil naar beneden, tussen de hoge sequoia’s, veel trekkers met kleine kinderen die in de modder speelden, Riet, die zelf een soort deltawerk had gemaakt om bij eventuele wateroverlast het overtollige water goed te kunnen afvoeren. Het had hier de hele week al geregend, dus jullie begrijpen hoe het eruit zag!
Ondanks alles vertrokken we toch vanmorgen uit Big Sur en de weg leidde ons al weer gauw langs de Pacific-kust. De weg ging weer verraderlijk omhoog en omlaag, dus ik kon meer van de zee genieten dan dat Riet dat deed. Ze is trouwens toch geen zeemens, dus concentreerde ze zich helemaal op het rijden. En dat ging haar goed af. Om half elf bereikten we Carmel-by-the-Sea, een bekende plaats omdat hier veel artiesten wonen en het wordt gezien als het artistieke hart van Californië. Het winkelcentrum was erg druk en met moeite konden we onze camper kwijt. We hadden net een paar winkels bekeken en liepen toevallig weer langs onze camper. Daar stond een vrouwelijke agent met een boekje in haar hand te schrijven. Wij spraken haar aan en vertelden haar dat wij de eigenaren waren van die camper. Ze vertelde ons vriendelijk dat we in overtreding waren omdat we de camper aan de linkerzijde van de weg hadden geparkeerd. Ik vertelde haar dat we uit Nederland kwamen en dat het daar wel mocht. Ze was vriendelijk en legde ons uit dat dat in Amerika niet het geval was. Ze was ons heel behulpzaam met het wijzen van de weg, gaf ons nog allerlei tips waar wel en waar niet naar toe te gaan en, voor ons het belangrijkste, het bonnenboekje ging weer in de zak. We reden toen Carmel maar weer uit en gingen naar Monterey, de aan Carmel vastgeplakte havenstad. Hier wilden we eigenlijk naar het beroemde zee-aquarium, maar op weg daar naar toe zagen we de haven en de bijbehorende Fisherman’s Wharf en omdat het mooi zonnig weer was (niet al te warm) besloten we de vissen in het aquarium maar te laten voor wat ze waren en lekker op de Fisherman’s Wharf rond te flaneren. Talloze leuke winkeltjes aan de haven met veel eten en drinken, vooral natuurlijk visgerechten. In de haven klonk het geluid van veel zeehonden. Het waren er tientallen en ze vermaakten het publiek prima. Na getankt te hebben ging de weg verder langs de kust. We reden door een tuinbouwstreek met reusachtige grote aardbeienvelden, waarop door vele (gast?)arbeiders hard gewerkt werd om de oogst binnen te halen. We hielden het om kwart voor twee voor gezien nadat we een plekje hadden gevonden op de KOA-camping van Santa Cruz. Een grote camping waarin het vooral vandaag (zaterdag) heel druk is met gezinnen met kleine kinderen. Die hebben veel vermaakmogelijkheden op deze camping. Natuurlijk werd er nog even gezwommen in het verwarmde zwembad en deden we nog even een wasje in de laundry. Wee zaten te eten en zagen veel mensen richting de kantine lopen. Wat was er in die kantine te doen? Bingo!! De Amerikanen zijn daar schijnbaar gek op, want de kantine puilde uit. We hebben ons maar met een biertje en een wijntje teruggetrokken in onze naar Amerikaanse maatstaven kleine, maar geriefelijke camper.
Morgen hopen we San Francisco te bereiken op een camping iets ten noorden van de Golden Gate Bridge. Op die camping (Marin RV Park) staan we twee nachten. Maandag gaan we vanaf de camping met een ferry naar San Francisco zelf om daar nog wat aan sight-seeing te doen, we gaan met de boot weer terug en brengen daarna dinsdagmorgen de camper op het afleveradres.

• 15 April 2012 - 16:52

Tijitske:

We reageren niet vaak op je verslagen, maar genieten er wel van Gerrit! We zullen het zo nog missen. Goede reis verder!