Op weg naar het zuiden betekent: korte broeken aan - Reisverslag uit Cahokia, Verenigde Staten van Gerrit Heersink - WaarBenJij.nu Op weg naar het zuiden betekent: korte broeken aan - Reisverslag uit Cahokia, Verenigde Staten van Gerrit Heersink - WaarBenJij.nu

Op weg naar het zuiden betekent: korte broeken aan

Door: rietengerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

29 Maart 2012 | Verenigde Staten, Cahokia

Woensdag 28 maart 2012

Grovertown-Cahokia 579 km

De eerste nacht in de camper was wel even wennen. Met name het ontbreken van goede kussens had een negatieve invloed op de slaapprestaties. Toch waren we fit toen we om half acht aan het ontbijt zaten. Het was mooi zonnig weer, evenals gisteren, maar niet erg warm en nogal winderig. Om kwart voor negen reden we van de camping weg en we hadden onze TomTom ingesteld op Cahokia, vlak bij St.Louis. Een flinke afstand van in totaal 360 mijl, dus zo’n 570 km. We stelden de TomTom in op de snelste verbinding en kwamen er toen tot onze verbazing achter dat we een groot gedeelte van de route reden die we gisteren in tegenovergestelde richting hadden afgelegd. In de buurt van Chicago gingen we al snel richting het zuiden en via Highway 55 (de voormalige Route 66) en plaatsen als Pontiac, Bloomington enSpringfield (hoofdstad van Illinois, veel herinneringen aan Abraham Lincoln) arriveerden we om een uur of vijf op de camping RV Parque. Onderweg reden we dus voor een groot gedeelte door Illinois en we kwamen er achter dat we weer een uur cadeau hadden gekregen vanwege de tijdgrens tussen de staten Indiana en Illinois. Illinois is niet een bijster toeristische staat. Er zijn ontzettend veel kale vlaktes die gebruikt worden voor de verbouw van voornamelijk mais en soja. Onafzienbare kale vlaktes en omdat het steeds harder ging waaien was het een hele opgave om de RV op de weg te houden. Vooral bij het passeren van viaducten en als je werd ingehaald door een grote truck was het oppassen geblazen!
Rond kwart voor twaalf aten we in de buurt van Pontiac bij een Wendy een lekker broodje met een kop koffie. Door het ontbreken van een fatsoenlijke filter en een goede thermoskan is het er nog niet van gekomen om tijdens de rit overdag met opschenken koffie te zetten. We hebben wel een koffiezetapparaat, maar tijdens het rijden krijgt die onvoldoende stroom en kan die dus niet gebruikt worden Pas ’s avonds op de camping, als we aangesloten zijn op het elektriciteitsnet van de camping kunnen we het koffiezetapparaat gebruiken. Dat geldt eveneens voor de magnetron en de laptop. Iets verderop werd er voor de eerste keer getankt en toen we bij het afrekenen (opzettelijk) zeiden dat we de benzine in vergelijking met Nederland zo goedkoop vonden werden we met ongeloof aangekeken. De benzine is in Amerika op een recordniveau gekomen, een prijs van maar liefst $4,20 voor een gallon (=plm.3,8 liter) Toen wij verteleden dat we in Nederland omgerekend wel ongeveer $8,-- betalen voor dezelfde hoeveelheid veranderde dat ongeloof in medelijden!
Weer iets verderop een heel belangrijke gebeurtenis!! We moesten uit de kleren, want wat we aanhadden was inmiddels veel te warm geworden. Het was wel minimaal 25 graden en dus gingen de korte broeken en de polo-shirts aan. Het was ineens volop zomer en tot in de late avond hebben we er in dit zomer-tenue bijgelopen. Heerlijk!!
We staan op een mooie en goed onderhouden camping. Het is er nog niet erg druk en het is er erg gemoedelijk, ondanks het feit dat we heel dicht bij het centrum van St.Louis zitten met zijn beroemde Gateway Arch, een 192 meter hoge boog die al vanaf kilometers ver te zien is.
We aten macaroni met heerlijke sla op de picnictafel in zomertenue. Het vakantiegevoel is echt begonnen!!

• 29 Maart 2012 - 12:10

Ella:

Hallo,

Jullie de winterkleren uit.... en wij moeten ze weer aan.
    Het is nog wel droog ( niet goed veur owe bonen Riet?),maar koude wind.
    Eigenlijk hebben we qua weer,boven onze stand geleefd,dit zijn voor deze tijd,normale temp.
    Hoe is het met je snotterigheid Riet? moet toch wel opknappen met de lekkere zon!
    Voor Europese begrippen hebben jullie een mooie camper,voor daar niet denk ik zo.
    Dat zal de pret zeker niet drukken,het is nu al prachtig,wat jullie laten zien.
    En erg leuk al deze dagelijkse reisverslagen.
    We gaan een weekend weg,tot maandag.

Fijn weekend en tot horens
    groeten Henk-Ella