Amsterdam-Utrecht en dat tien keer in de spits! - Reisverslag uit Santa Barbara, Verenigde Staten van Gerrit Heersink - WaarBenJij.nu Amsterdam-Utrecht en dat tien keer in de spits! - Reisverslag uit Santa Barbara, Verenigde Staten van Gerrit Heersink - WaarBenJij.nu

Amsterdam-Utrecht en dat tien keer in de spits!

Door: rietengerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

12 April 2012 | Verenigde Staten, Santa Barbara

Woensdag 11 april 2012

Barstow-Santa Barbara 327 km

Vandaag weer een relatief lange rit. Gisteren hebben we het er ook al over gehad. We moeten de afstand tussen de Nationale Parken en de Pacifickust overbruggen en vandaag stond het tweede deel daarvan op het programma. Onze dag begon in Barstow en eindigde in Santa Barbara, een plaats ten noorden van Los Angeles, gelegen aan de Pacific-kust. En dat was me het ritje wel. In totaal reden we vandaag 325 km., met daarbij regelmatig regen en zeker op de hogere weggedeeltes laaghangende bewolking. Toch zagen we de zon ook regelmatig waarbij de temperaturen zo rond de 15 graden bleven steken. Is dit niet een beetje het weer dat jullie in Nederland ook hebben?
We reden om kwart voor negen uit Barstow weg. Eerst een stuk door Barstow zelf en daarbij viel op dat deze plaats een enorm spoorwegemplacement heeft en dat Barstow dus een belangrijk knooppunt is van vooral het goederenvervoer. Personentreinen zie je heel weinig in Amerika en Canada. Vooral ’s nachts horen we heel vaak de bekende waarschuwingssignalen van de goederentreinen.
Het eerste gedeelte van de rit over de I15 richting zuiden liep weer door uitgestrekte woestijnen, maar in de buurt van Los Angeles werd dat anders. Los Angeles is een enorm grote stad met 4 miljoen inwoners en een oppervlakte van 1200 km2. Praat je over de hele stadsagglomeratie met allerlei plaatsen zoals Hollywood, Pasadena, Long Beach en nog veel meer, dan heb je het al over 10 miljoen inwoners. Er wordt ook wel gesproken over de Los Angeles Five-Country Area. We hebben het dan over Los Angeles en zijn vijf bestuursdistricten. Dit gebied is twee keer zo groot dan Nederland en heeft 18 miljoen inwoners. Als je dit leest is het wel te begrijpen dat we er heel lang over deden om voorbij Los Angeles te komen. We namen de noordelijkst gelegen autowegen om Los Angeles heen, de 210 die overging in de 134 en die uiteindelijk de 101 werd. En steeds bestonden die snelwegen uit minstens zes banen en overal was het even druk. Als je in Nederland tien keer achter elkaar van Amsterdam naar Utrecht v.v. rijdt krijg je een beetje een idee van wat wij (en vooral Riet) vandaag voor de kiezen hadden. Maar, na veel inspanningen en met heel veel dank aan onze TomTom slaagden we er toch in om zonder kleerscheuren en zonder ons één keer verreden te hebben om kwart over twee op het Santa Barbara Sunrise RV Park aan te komen. Dat park ligt pal naast de Highway 101 zodat we wel wat geluidsoverlast hebben, maar we hadden de puf niet meer om een andere campground te zoeken. We konden zelf een plekje uitzoeken, want de office was onbezet. Pak maar een aanmeldingsformulier met een nummer van een lege plek en alles is geregeld. Na een lekker kopje koffie, een pilsje en een dutje gingen we nog even in de buurt wandelen en kochten nog het een en ander bij de buurtsuper om de hoek. We genoten tijdens de wandeling wel enorm van de prachtige bloemen die de mensen in hun tuintjes hadden staan. Kijk maar naar de foto’s
We zijn nu aan de kust en moeten naar San Francisco toe nog ruim 500 km. afleggen. Dat betekent dat we het de komende dagen rustig aan kunnen doen en kunnen genieten van deze prachtige kuststreek. Daarbij hebben we een camping in San Francisco gereserveerd voor de zondag en de maandag. We hopen op maandag in die stad wat rond te kijken, waarna we op dinsdagmorgen de camper in moeten leveren in Hayward, een gedeelte van San Francisco. We slapen de komende vier nachten op een camping langs de Pacific. Hopelijk wil het weer een beetje meewerken. Maar we gaan er van uit dat dat goed zal komen, we hebben de hele reis eigenlijk al prima weer gehad.
Voor wat betreft de huiskamervraag over het gereden aantal kilometers: jullie oplossingen zijn nog steeds van harte welkom. Het gaat dus om de afstand die gereden is tot en met afgelopen dinsdag toen we in Barstow waren. We ontvingen al wel oplossingen, maar het juiste aantal kilometers is zelfs bij benadering nog niet geraden!!

• 12 April 2012 - 10:59

Dianne Ebbers:

Nog een poging dan.....

3394 km...?

gr. Dianne

• 12 April 2012 - 11:01

Dianne Ebbers:

Doe eens gok...boven de 4000 misschien wel.....eh....4138 km?