Technische problemen! - Reisverslag uit Dodge City, Verenigde Staten van Gerrit Heersink - WaarBenJij.nu Technische problemen! - Reisverslag uit Dodge City, Verenigde Staten van Gerrit Heersink - WaarBenJij.nu

Technische problemen!

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

03 April 2016 | Verenigde Staten, Dodge City

Zaterdag 2 april 2016 Salina-Garden City

Het was de afgelopen nacht heel wat kouder dan we gedacht hadden en dat had gevolgen. We hadden de waterslang (van het waterpunt naar de aansluiting aan de buitenkant van de camper) niet afgesloten. En met een temperatuur van ver beneden het vriespunt betekende dat, dat die slang bevroren was. Maar wat erger was: ook in de camper waren misschien wel leidingen bevroren. De waterpomp deed het nog wel en pompte in eerste instantie nog water rond. Maar de pomp begaf het even later. Wat te doen? Het was een mooie zonnige zonsopgang en we wachtten totdat we de waterslang van de camper konden afkoppelen. Dat lukte vrij snel. We besloten ons voorgenomen programma maar gewoon te volgen. Je kunt best zonder waterpomp leven, als je op de camping staat sluit je gewoon het zgn. citywater aan (zie verslag 31 maart) Het enige probleem is dat we nog niet weten hoe we de fresh-watertank in onze camper leeg moeten krijgen. Die tank kan namelijk bij heel lage temperaturen ook bevriezen. Morgen nemen we contact op met de noodhulpdienst. Of zou Johan Ebbers misschien even naar ons toe kunnen komen?
Maar verder met leukere dingen (en we vergeten ook de onnodige nederlaag van AZSV maar even) Om kwart voor tien reden we in een stralend zonnetje weg van de camping in Salina. Ons oorspronkelijke doel vandaag was Dodge City, maar we besloten iets verder door te rijden, naar Garden City, allebei gelegen in Kansas. Via Great Bend, Larned en Kinslay ging de weg naar Dodge City. Dwars door de korenschuur van Amerika. Eindeloze velden waar het graan ingezaaid werd. In Friesland kun je ver kijken, hier nog veel en veel verder! Een lange rechte weg met een spoorbaan ernaast, om de 10 kilometer een klein plaatsje met in elke plaats enorm hoge graansilo’s. Riets boerenhart ging weer helemaal open. In Holyrood tankten we 34 gallon benzine en in Great Bend een paar boodschappen in de Dollar Store. Vlak voor Dodge City kwamen we door een enorm windmolenpark met honderden windmolens, genaamd Home of the windmills. Dodge City heeft een heel oud verleden van de tijd van de Santa Fe Trail. Dat oude verleden is terug te zien in de Historic Front Street, waar we een poos lekker op een bankje in de zon zaten. Hierna reden we door naar Garden City, kochten in een Liquor Store rosé en rode wijn voor naar Nederlandse begrippen erg hoge prijzen. Daarna arriveerden we om 15.30 uur op de camping RJ’s RV Park. Toen kregen we te maken met het volgende technische probleem. De afvaltanks waren bijna vol en moesten worden geleegd. Je gaat dan eerst het “black water” dumpen. Black water is alles wat er door de WC wordt afgevoerd. Daarna ga je met dezelfde slang de “grey-water” tank legen. Grey water is al het water dat door de douche, wastafel en aanrecht komt. We konden aan de schuif onder de camper trekken wat we wilden, maar er kwam geen afvalwater uit. Opnieuw maakten we ons boos op de ontzettend beperkte uitleg die we hadden gekregen bij de afgifte van de camper. In de hele camper is geen enkele handleiding te vinden! Riet had al uitgebreid onder de camper gelegen om de oplossing te vinden, maar ho maar! We vroegen de campinghouder of hij ons misschien kon helpen en na heel lang zoeken vond hij uiteindelijk de oplossing. In een kastje ergens achteraan en onderin de camper zit een heel klein schakelaartje dat een pompje in werking zet en dan de tank leegpompt. Na zoveel technische zaken vandaag zaten we gelukkig nog enkele uurtjes in de korte broek in een heerlijk warm zonnetje. Na het late avondeten de gebruikelijke zaken: verslag schrijven, biertje, glaasje wijn.
Tot slot de huiskamervraag van gisteren. Die was natuurlijk erg moeilijk en kon eigenlijk alleen maar beantwoord wordendoor heel erge intimi. Het juiste antwoord is 18, namelijk:
New York, Californie, Nevada, Utah, Arizona, Indiana, Illinois, Missouri, Oklahoma, Texas, New Mexico, Minnesota, Iowa, Nebraska, Kansas, Oregon, Washington en Maryland.
Volgens de planning komt morgen Colorado erbij. En er zijn er dus nog genoeg over voor de toekomst.

Gereden mijlen: 753-537=216

• 04 April 2016 - 08:43

Jeroen En Vera:

Wat een herkenbare foto's en tekst over Dodge City (en omgeving)! Wij hebben een nachtje in Dodge City gestaan, heel idyllisch dorpje, maar helaas was het grote meer er leeg... Leuk om jullie reisverslagen te lezen, en we kijken uit naar de volgende herkenbare verslagen!
    Groetjes, Jeroen en Vera