Niet in alle staten, maar wel in vier! - Reisverslag uit Gallup, Verenigde Staten van Gerrit Heersink - WaarBenJij.nu Niet in alle staten, maar wel in vier! - Reisverslag uit Gallup, Verenigde Staten van Gerrit Heersink - WaarBenJij.nu

Niet in alle staten, maar wel in vier!

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

07 April 2016 | Verenigde Staten, Gallup

Donderdag 7 april Cortez-Gallup

Het was weer koud de afgelopen nacht en uit voorzorg hadden we het water maar weer afgekoppeld. Dat geeft wat nadelen: geen stromend water ’s morgens, maar met wat water in potten en pannen kun je je best redden. Het weer gaf verder geen problemen: het was prachtig, meteen bij het opstaan al een stralende zon en het wat al gauw dik over de 15 graden. We deden het kalm aan en reden om kwart over negen weg uit Cortez. Nog even een paar boodschappen gedaan bij de plaatselijke super. Einddoel vandaag was Gallup, want het is ons plan via de zuidkant naar Las Vegas te gaan, waarbij Petrified Forest en de Grand Canyon nog op het programma staan. Op weg naar Gallup kwamen we veel plaatsnamen tegen met indiaanse namen en dat geeft wel aan dat we in één van de zogenaamde indiaanse reservaten beland zijn, in dit geval het San Juan Reservaat. Het zijn gebieden waarin de indianen een soort van zelfstandigheid hebben. We kwamen door Teec Nos Pos, Beclabito, Naschitti, Tohatchi, allemaal namen die de indiaanse afkomst aangeven.
We reden niet rechtstreeks van Cortez (in Colorado) naar Gallup (in New Mexico), maar maakten een kleine omweg om het Four Courners Monument te bezoeken. Amerika is verdeeld in 52 staten. De grenzen van deze Amerikaanse staten zijn vaak recht, maar ook vaak krom. In dat laatste geval loopt de grens mee met een rivier, of met een gebergte o.i.d. Maar ook in heel veel staten is er gewoon een rechte lijn getrokken. Nu is er één punt in Amerika waar vier staten door middel van die rechte lijnen elkaar raken. En dat punt bezochten wij vandaag. Op dit punt raken Utah, Colorado, New Mexico en Arizona elkaar. En daarom is er op dat punt een monument gezet dat het Four Corners Monument heet. Het is een drukbezochte plek, waarbij vooral foto’s gemaakt worden van mensen die met hun ene been in New Mexico staan, met hun andere been in Arizona en die met hun ene hand in Utah op de grond steunen en met hun andere hand in Colorado. Rond het monument staat de tekst: Four states / Here meet / In freedom / Under God. Verder is het gehele monument omgeven door gebouw waarin indianen hun handelswaar verkopen. Daar ontkwamen wij ook niet aan. Daarna ging het in één lijn zuidwaarts naar Gallup, waarbij de laatste 30 mijl heel traag verliepen door wegwerkzaamheden. Toch waren we al mooi op tijd (even voor drie) op onze camping in Gallup, het USA RV Park. Hier stonden we tijdens onze camperreis in 2012 ook al eens, praktisch op dezelfde standplaats ook. Voor de tijd van het jaar was deze grote camping al vrij goed bezet. Het zonnetje scheen heerlijk, het was warm en dat betekende korte broeken aan en in het zonnetje. Het eten smaakte ons heerlijk, en na het eten probeerden we nog te bellen met Gary Eisenga, een neef van Riet die in Cottonwood woont. Volgens de planning zijn we daar zaterdag en zondag in de buurt en we zouden het leuk vinden hem en zijn vrouw even op te zoeken. Helaas was er niemand thuis en we hebben onze boodschap maar ingesproken. Morgen of vrijdag horen we wel verder.

Gereden mijlen: 1610 – 1442 = 168 mijl